۲۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۹
کد خبر: ۶۰۳۲۳۴
یادداشت مهدوی؛

غفلت از "امناء المهدی" | نواب خاص دیروز؛ گمنامان امروز

غفلت از
ندیده و نشنیده‌ایم که هیأتی، مجلسی تدارک کند و خطیب و سخنوری در تکریم نواب خاص امام عصر(عج) سخنرانی کند و مداح عزیزی، مدحشان را بگوید.

به گزارش سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، تولی مراتبی دارد که مرتبه بارز آن را می‌توان در مراسمات ولادت و شهادت حضرات معصومین صلوات الله علیهم، سفرهای زیارتی، آبادی و عمران امام‌زادگان و ... مشاهده کرد. اما متاسفانه مرتبه‌ای از تولی که در میان محبین آل رسول علیهم‌السلام صبغه و شور کمتری دارد، دوستی دوستان اهل بیت است. چنانچه در زیارت پرفیض عاشورا عرضه می‌داریم: «انی... و ولی لمن والاکم» و از این طریق به خدا و اولیای خدا تقرب می‌جوییم: «اَتَقَرَبُ اِلَى اللَهِ ثُمَ اِلَیْکمْ بِمُوالاتِکمْ وَ مُوالاةِ وَلِیِکمْ». لازمه قرب، محبت است، و لازمه محبت، تحصیل «شناخت و معرفت». بدین سبب است که در همین زیارت عاشورا از خداوند طلب می‌نماییم: «فَـاَسْئَل الـلَهَ الَذى اَکرَمَنـى بِـمَـعْـرِفَـتِـکـمْ وَ مَـعْـرِفَــةِ اَوْلِـیـائِـکـمْ». پس «نیل به کرامت» از طریق «معرفت به معصومین و دوستانشان» میسر است.

به باور نگارنده، رسالت مهم و بزرگ مراکز دینی و فرهنگی و از جمله حوزه علميه، مسجد مقدس جمکران، بنياد مهدويت، بنياد امامت،... شناساندن و معرفت‌افزایی نسبت به دوستان اهل بیت و به‌ویژه دوستان امام عصر عجل الله فرجه است.

به‌طور نمونه می‌توان نواب اربعه امام مهدی علیه السلام در دوران غیبت صغری را ذکر کرد که تا حد زیادی در میان شیفتگان آن حضرت ناشناخته مانده‌اند؛

ندیده و نشنیده‌ایم که در ماه شعبان که وفات نایب چهارم و سوم حضرت است (15و18 شعبان) حتی در مسجد جمکران نیز مراسم بزرگداشتی برگزار یا حتی به نام ایشان یک ایستگاه صلواتی برپا شود.

ندیده و نشنیده‌ایم که هیأتی، مجلسی تدارک کند و خطیب و سخنوری در تکریم‌شان سخنرانی نماید و مداح عزیزی مدحشان را بگوید.

ندیده و نشنیده‌ایم امام جمعه‌ای در خطبه نماز جمعه به گونه‌ای از آن‌ها یاد کند تا برغم همیشه، «صاحب‌سخن، مستمع را بر سر ذوق آورد».

ندیده و نشنیده‌ایم در اماکن متبرکه، نام رواق یا صحنی، و در شهری، نام خیابان یا میدان یا مدرسه‌ای، و در میان منتظران حجت ثانی‌عشر عجل الله فرجه، نام هیأت یا مسجد یا حوزه علمیه‌ای به نام نواب اربعه علم شده باشد.

ندیده و نشنیده‌ایم که فعالان رسانه، فعالان فرهنگی، مبلغان، شاعران و هنرمندان و... اثر قابل توجهی در این خصوص عرضه کرده باشند.

ندیده و نشنیده‌ایم پیرامون این بزرگواران تألیف و تحقیق جامعی منتشر شده باشد.

ندیده و نشنیده‌ایم که کاروان‌های زیارتی عتبات عالیات عراق برنامه‌ای برای تشرف به مزار مطهر این چهار مرد پاک شیعه داشته یا حتی روحانیون و مسئولین کاروان‌ها، خیل زائرین را از این‌که نایبان خاص و امنای مولایشان در بغداد مدفون هستند مطلع کنند.

همه این‌ها در حالی است که محدث بزرگ، مرحوم شیخ عباس قمی در کتاب شریف مفاتیح‌الجنان در باب زیارت نواب اربعه حضرت حجت عجل الله فرجه در تجلیل و تعظیم ایشان می‌نویسد: «بدان که از جمله تکالیف زائران در ایام توقف در شهر مقدس کاظمین رفتن به بغداد، برای زیارت این چهار نایب خاص امام عصر صلوات الله علیه است که حتی اگر قبر هر یک از آن‌ها در شهرهای دوردست قرار می‌داشت، شایسته بود انسان راه‌های سخت و طولانی را طی کند و رنج و سختی سفر را به جان بپذیرد و به فیض زیارت آن‌ها نائل شود، زیرا در میان همه اصحاب خاص امامان علیهم‌السلام کسی به بزرگی و جلالت قدر ایشان نمی‌رسد. اینان نزدیک هفتاد سال به منصب سفارت و وساطت میان امام علیه السلام و مومنان فائز شدند و بر دست ایشان کرامات بسیار و خوارق عادات بی‌شمار جاری گردید و گفته شده بعضی از علما قائل به «عصمت» ایشان شده‌اند.»

سپس، نکته ناب و جالبی که مرحوم شیخ عباس به آن اشاره و تأکید می‌کند لزوم «توسل به نواب اربعه» است. ایشان با بیانی نافذ و تأثیرگذار می‌نویسد: «مخفی نیست که همچنان که این بزرگواران در زمان حیات خود، واسط میان ولی عصر صلوات الله علیه و مردم بودند و از جمله مناصب ایشان، رساندن درخواست‌ها و نامه‌های حاجات مردم به آن حضرت بود، اکنون هم به همان منصب شریف مفتخرند و باید نامه‌های حاجات که در سختی‌ها نوشته می‌شود توسط ایشان، به آن حضرت برسد... خلاصه، فضایل و مناقب ایشان بیشتر از آن است که ذکر شود و همین اندازه برای ترغیب زائران، برای درک فیض زیارت‌شان کافی است.»

محمدامين امامی/یادداشت | غفلت از ابواب المولی و امناء المهدی

همان‌گونه که حضرات معصومین علیهم السلام«باب الله» و دروازه نیل به مقامات معنوی و معارف الاهی هستند: «السلام علیک یا باب الله و دیان دینه» اینان نه تنها یار صدیق و امین مولای ما مهدی موعود عجل الله فرجه بوده که بر اساس آنچه در زیارت‌نامه‌شان آمده، باب ورود به حریم قدسی امام عصر صلوات الله علیه می‌باشند: «أَشْهَدُ أَنک بَابُ الْمَوْلَى ... السلاَمُ عَلَیْک مِنْ بَابٍ مَا أَوْسَعَک وَ مِنْ سَفِیرٍ مَا آمَنَک وَ مِنْ ثِقَةٍ مَا أَمْکنَک».

غرض از بیان آنچه مرقوم داشته شد، طرح اهمیت موضوع و اهتمام نهادهای مربوط به این تذکر مهم است.

پيشنهاد: به توليت محترم مسجد جمكران پیشنهاد می‌شود در ایام ولادت منجی عالم بشریت عجل الله فرجه که مصادف با رحلت جناب حسین بن روح نوبختی و جناب علی‌بن محمد سمری رضی الله عنهما است، «سردرهای اصلی ورودی به صحن مسجد جمکران» را به نام چهار نایب حضرت تغییر دهند تا زين پس زائران با عنايت به نواب اربعه كه «ابواب المولی» هستند، به مسجد مشرف شوند./918/ی702/س

محمدامين امامی

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
نیما
Iran, Islamic Republic of
۲۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۴
جالب بود...
3
0
منتظِر
Iran, Islamic Republic of
۳۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۰:۲۳
جدا چرا انقدر کوتاهی کردند؟
ما سوادش رو نداریم. چرا حوزه ها و اونایی که سواد دارن درباره نواب اربعه چیزی نمیگن
1
1
میرعماد
Iran, Islamic Republic of
۳۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۴
مطلب شماجالب بود ......انشالله بتونیم اززمینه سازان ظهورباشیم.......
2
0
طلبه
Iran, Islamic Republic of
۳۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۷
سلام بر نواب امام زمان.
برای آشنایی با انها کتابهای معتبری را معرفی نمایید.
3
0
Ya zahra
Iran, Islamic Republic of
۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۷:۱۵
خیلی عالی بود
انشاءالله با اطلاع رسانی شما این مسائل در جامعه اسلامی رواج پیدا کنه
ممنون از مطالب خوبتون بزرگوار
1
0
مروه شربینی
Iran, Islamic Republic of
۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۶
مطالب فوق بسیار پرمحتوی وگویا بود وبه خوبی نشان دهنده کم کاری شیعیان ومحبین اهل بیت علیهم السلام است،
در حقیقت میتوان گفت که متاسفانه همه ما که به ظاهر مسلمان وبه ظاهر شیعه 12 امامی ومحب اهل بیت هستیم نه تنها با کم کاری خود در حق امام حاضر و زنده ،باعث طولانی شدن غیبت ایشان شده ایم بلکه با کم کاری درمورد یاران خاص ائمه هم در حق امامان خصوصا امام زمان (عج)کم کاری کرده ایم.
و...به نظر حقیراگر قرار است امام شناس بشویم وزمینه ظهور را فراهم کنیم باید از یاران وشیعیان امام شروع کنیم ،باید فهمید که این بزرگواران چه مسیری را پیمودند که شدند شیعه حقیقی .
3
0
بنت الزهرا
Iran, Islamic Republic of
۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۶
بهترین و نیکونام ترین انسان ها در طول تاریخ همواره در گمنامی و غربت به سر برده اند...
چه خوبه که ما هم بتونیم با بیان ویژگی ها و جایگاه نواب اربعه، هم از گمنامی و غربت این عزیزان کم کنیم؛ و هم اینکه بتونیم با این کار قلب آقامون حضرت حجت رو شاد کنیم...
ممنون که چنین نکات ارزنده ای رو یادآوری میکنید...
و چه پیشنهاد خوبی بود که حداقل به یاد این عزیزان ایستگاه صلواتی بر پا کنیم...
و من الله توفیق...
0
2
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۰
سلام،خیلی برام جالب بود،اولین بار بود که درمورد نواب اربعه شنیدم و خوندم،میشه لطفا کتابهایی که دراین مورد نوشته شده رو معرفی کنید
2
0
العبد...
Iran, Islamic Republic of
۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۴
احسنت به شما بزرگوار
انشاءالله در بین طلاب و مدیحه سرایان مطالب بیشتری در رابطه با این موضوعات ارائه بدید
اجرکم عند الله
0
0
یا صاحب الزمان
Iran, Islamic Republic of
۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۴
خیلی خوب طرح فکری جالبی بود
امیدوارم بتونیم از گمنامی این بزرگواران کم کنیم
منتظر مطالب ارزنده دیگر شما هستیم...
طیب الله
1
0
لبیک یا زینب
Iran, Islamic Republic of
۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۸
احسنت به شما دوست بزرگوار خیلی خوب بود
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۱:۳۸
احسنت بر محمدامین عزیز و بزرگوار.اجرت با خود امام زمان عج و نواب خاص ایشون...این متن انشالله که با اخلاص نوشته شده و کار خالصانه هر وقت باشه اثرش رو میزاره
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۰
جالب بود ای کاش بیشتر به این موضوع پرداخته بشه به خصوص از طرف تولیت مسجد جمکران
1
0
۳۱۴
Iran, Islamic Republic of
۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۹:۱۰
ایده ی این طرح که به بخش فراموش شده ی تاریخ اهمیت داده بسیار تحسین برانگیزه.خداقوت
1
0
صهبا
Iran, Islamic Republic of
۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۸
غفلت از یار گرفتار شدن هم دارد
ممنون و متشکر از مطلب زیبا و بحق شما
ان شاالله عرض ارادت و خدمت نسبت به نواب اربعه باعث نزدیک شدن دلها به امام عصر صلوات الله علیه بشه
خدا خیرتون بده
یاعلی
1
0
علی ولی الله
Iran, Islamic Republic of
۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۲:۵۴
ای کاش کسانی که تو این یادداشت زیر سوال رفتند پاسخگو باشن که چرا از این مهم غفلت کردن
1
0
لواسانی
Iran, Islamic Republic of
۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۵
محمد امین عزیز
درباره لزوم توسل به نواب اربعه برای دفع بلا و برآورده شدن حوایج برای آن که سر از عریه نویسی و فال و خرافات در نیاورد، بهتر بود نظرات مراجع تقلید و علما را جویا می شدید.
البته در ادله سنن راحت گرفته شده و مبنای محدث قمی نیز در عبارت بالا همین بوده است، اما در زماننا هذا نقشه های دشمن زیاد است.
امیدوارم نوشته های بیشتری از شما در این سرویس منتشر شود.
1
0
سرور
Iran, Islamic Republic of
۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۲
ازادی عقیده داریم
هر کس یک عقیده ای داره یاد نگرفتیم به نظر دیگران احترام بزاریم .
1
0
پارسایی
Iran, Islamic Republic of
۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۵
هیچ عقیده ای محترم نیست شخصیت آدم ها محترمه آزادی عقیده با محترم بودن عقیده فرق زیادی داره. فرق اینو اگه مردم بلاخره بفهمن صد قدم به جلو هست
1
0
چلچراغ عشق علی
Iran, Islamic Republic of
۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۲
برادر بزرگوار آقای لواسانی
از مشکلات بحث تو کشور ما اینه که هر کسی میاد هر چی به ذهنش میرسه میگه. گاهی هم حتی حرف مال خودش نیست کس دیگه ای گفته. همین باعث میشه حاشیه ها هی بزرگ بشه.
خوب اگه کسی تو دلش یا به زبون به یکی از نواب مثل عثمان سعید توسل کنه، یا مشکلش حل میشه یا حل نمیشه. این چه دخلی به خرافه و عریضه و فال بینی داره؟
تو مسایلی که بلد نیستی نظر نباید بدهی که حاشیه سازی بشه.
1
0
گل نرگس
Iran, Islamic Republic of
۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۹
همه چیز این یادداشت کامله
لذت بردم
موفق باشید
2
0
محمدامین
Iran, Islamic Republic of
۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۰
نقد و نظرها اگر در چارچوب منطق، اخلاق و ادب بیان بشه یقینا فضای آرام و بی حاشیه و دلنشینی رو فراهم میکنیم و به نتیجه هم خواهیم رسید
1
0
آذردخت
Iran, Islamic Republic of
۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۴:۵۸
سلام. خسته نباشيد.
استاد رجبي دواني در باشگاه خبرنگاران جوان درباره نواب اربعه مصاحبه اي كردن كه خوندنش مفيده
1
0
ثمین
|
۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۸
سرکارآذردخت
آدرس لینک مصاحبه ایشون رو در سایت قرار دهید لطفا.
آذردخت
Iran, Islamic Republic of
۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۱
https://www.yjc.ir/fa/news/6905894/نواب-اربعه-امام-زمان-عج-چگونه-انتخاب-شدند
0
0
آذردخت
Iran, Islamic Republic of
۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۴
عنوان مصاحبه اینه

نواب اربعه چگونه انتخاب شدند؟
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۱:۳۷
به نظرم بعد از نشر این نامه، اماکن متبرکه ای مثل جمکران باید در انتخاب اسامی رواق ها و صحن ها و درب ها دقت به خرج بدن و از کارای سلیقه ای پرهیز کنن.
1
0